सिक्की कला की बदौलत आत्मनिर्भर हुईं गांव की महिलाएं: मुन्नी देवी
चाहे बच्चों की जरूरतों को पूरा करना हो, अपने ऊपर खर्च करना हो, किसी को टिकुली-बिन्दी, साड़ी-ब्लाउज या अपनी पसंद का कोई अन्य सामान लेना हो, हम अपने परिवार से पैसा नहीं मांगते।
चाहे बच्चों की जरूरतों को पूरा करना हो, अपने ऊपर खर्च करना हो, किसी को टिकुली-बिन्दी, साड़ी-ब्लाउज या अपनी पसंद का कोई अन्य सामान लेना हो, हम अपने परिवार से पैसा नहीं मांगते।
मिट्टी से कलाकृतियां बनाना जटिल और श्रमसाध्य काम है। इसके लिए काफी धैर्य की जरूरत होती है क्योंकि एक कलाकृति कई चरणों से गुजरने के बाद पूरी होती है।
The tradition of the stone craft of Bihar dates back to the ancient eras. It had reached its zenith during the Mauryan period.
The most famous exponent of Sikki craft was Bindeshwari Devi. She had received National Award for Sikki craft in 1969, from the hands of Shri Indira Gandhi, the then Prime Minister of India.
One of the best-known figures from Madhubani, Gauri Mishra questioned and challenged the orthodoxies and worked relentlessly for women’s empowerment, says Sujata Prasad
फणीश्वरनाथ रेणु ने कई चर्चित कहानियां लिखी हैं। ‘ठेंस’ उनमें से एक है। यह कहानी एक छोटे से गांव के छोटी जाती के उस बड़े हृदय वाले कारीगर की है जो अंत में आपके हृदय में अपनी छाप छोड़ जाता है।
आज हिन्दी के ख्यातिलब्ध साहित्यकार फणीश्वरनाथ रेणु का जन्मदिन है और उनके जन्मशती वर्ष का प्रवेश भी। रेणु जी का जन्म बिहार के अररिया जिले में फारबिसगंज के पास के गांव औराही हिंगना में 4 मार्च 1921 को हुआ था।
कला पहले व्यक्ति से व्यक्ति को जोड़ती है, फिर व्यक्ति से समाज को। मेरे लिए व्यक्ति और समाज अर्द्धनारीश्वर की तरह एक दूसरे पर आश्रित हैं।
Sujani (or Sujini) is one of the most popular forms of conventional art and crafts prevailing in Bihar. It is a traditional quilt made in the rural areas of that state.
इस्लाम को मानने वाले पमरिया महेशवाणी गाते हैं, दास्तान भी खूब सुनाते हैं जिसमें हिन्दू और मुस्लिम संप्रदाय के चिन्हों, प्रतीकों की दिलचस्प आवजाही होती रहती है।
College of Arts & Crafts was established at Govind Mitra Road, Patna on 25th January 1939, by Late Shri Radha Mohan Ji.
It’s a wonder to see the paintings of Patna kalam that they broke the age-old shackles of medieval conservatism for the sake of paintings of the Mughal age.
गरीबी को आमलोग अपनी नियति मान लेते हैं। नाजदा ने गरीबी के खिलाफ नियति से जंग छेड़ दी। दादी ने सिक्की से खेलना सिखाया था, उन्होंने सिक्की से कामयाबी की इबारत लिख दी।
Patharkatti is a village in Gaya district of Bihar. This village has as many as 3000 people who practice stone carving and are engaged with the sculpture making work.
Patna School of Painting or Patna Qalaam (Patna Kalam) or Company Painting is a style of Indian Painting, which existed in Bihar, India in the 18th and 19th centuries.
Khatwa is the name given to appliqué works in Bihar. It is about designing by cutting off one fabric and stitching the pieces to another fabric.
During ‘Sampurna Kranti’ movement, We exhibited paintings related to the oppression of the then Government in the name of emergency.
बिहार की कला में समकालीनता के तत्व सबसे पहले बीसवीं शताब्दी के पूर्वार्ध में दिखते हैं। इसी समय पटना कलम में नये विषय शामिल हुए, चित्रण हेतु नये माध्यम अपनाए गये और चित्रों में नये प्रयोग भी हुए।
Nishad Avari shares a note on Sita Devi, one of the most important and celebrated Mithila artists.
Manjusha art is believed to be the only art form in the history of the art forms in India which has a sequential representation of the story and is displayed in a series.
Bihula-Bisahari is one of the folklore traditions of Bihar, practiced in the Bhagalpur area. Now-a-days though the oral songs are not as popular, an effort is being made to revive them.
During Ashok’s reign beautiful royal throne, royal gates or doors and panels of temples were manufactured by wood artists of Bihar.
“लोक-शिल्प परंपराओं के विकास में उपेंद्र महारथी शिल्प अनुसंधान संस्थान काफी काम कर रहा है, यह सराहनीय है। – Tokio Hasegawa”
लोक कलाकार जब प्रयोगधर्मी हो जाता है और अपनी कला में अन्वेषण करने लगता है तब उसकी कला परंपरागत से समकालीन हो जाती है।
आज गोदना कला में अनेक युवा कलाकार बढ़िया चित्र बना रहे हैं, लेकिन उसमें कोमलता का भाव गायब है। वे कमाई करने वाली मशीन बनते जा रहे हैं।
हमलोग धार्मिक कहानियां, धार्मिक आख्यान या पौराणिक कथाओं को जानते ही कहां थे। आज भी उनके बारे में बहुत खास जानकारी नहीं है।
An interesting outcome of commercialization was the emergence of different styles of painting, which can be broadly categorized as Geru, Bharni, Kachni, Tantric, Gobar, and Goidana.
Mithila painting has been a domestic ritual activity in Jitwarpur village which was unknown to the outside world until the massive Bihar earthquake of 1934.
Madhubani painting, also called Mithila Painting, is a traditional folk art of Bihar which has succeeded in creating a place globally. Madhubani painting has been done traditionally by the women …
“देश में मिथिला कला का कोई म्यूजियम नहीं है, सरकार को चाहिए कि जल्दी से जल्दी मिथिला कला का एक बढ़िया म्यूजियम बनवाये, जैसे बिहार म्यूजियम बना है, उससे भी अच्छा।”
Folkartopedia; Archive of Folk Arts is an initiative of Folkartopedia Foundation, Patna, a not-for-profit organization registered under section-8 of the company act, 2013. For any queries, comments, or feedback, please contact us at folkartopedia@outlook.com.
Folkartopedia is the leading resource of knowledge on folk art and expression in India. Stay connected.