Sculptor Pandeya Surendra | Meet the Masters
An eminent sculptor Pandeya Surendra was the Principal, College of Arts and Crafts, Patna, and the Dean, Faculty of Fine Arts, PU during 1967 to 1993.
An eminent sculptor Pandeya Surendra was the Principal, College of Arts and Crafts, Patna, and the Dean, Faculty of Fine Arts, PU during 1967 to 1993.
फोकार्टोपीडिया एजुकेशन के तहत एक-दिनी उत्सव में फिल्म ‘नैना जोगिन, द एसिटिक आई’ ‘सामा इन द फॉरेस्ट’ और ‘द वन इयर्ड एलीफैंट फ्रॉम हजारीबाग’ की स्क्रीनिंग की गयी।
राजकीय कला एवं शिल्प महाविद्यालय मे स्थित लखनऊ की पहली और प्राचीनतम कला वीथिका…
बिहार संग्रहालय में एक ऐतिहासिक कला प्रदर्शनी जिसमें लोक और समकालीन कला एक साथ प्रदर्शित की गयी है।
Every state in India is recognized for its distinct customs and beliefs, and the highland state of Uttarakhand is no exception.
Aurangzeb period was the golden age of Black Pottery. The Queen of England while visiting India visited the shops of Black Pottery and praised their art form.
दरभंगा हाउस | आपलोगों ने कभी किसी ज़िंदा आदमी की रूह को भटकते सुना है? ज़िन्दा रूहें भी भटकती हैं और ऐसी ही एक रूह है मेरे अन्दर जो भटकती है।
Moonj basketry is found in modern day Prayagraj in almost every of its local markets and is always in demand by the locals as well as the tourists.
Black pottery is one among many crafts of India, under the vulnerability of extinction. Migration of artisan is clouding the future of this exquisite art.
Eminent artist Leela Devi learned Mithila painting from Late Smt. Ganga Devi who was a pioneer of traditional Mithila paintings.
Bimla Dutta is one of the senior most Mithila painters in Madhubani, Bihar. She learnt painting from her mother, elder sister.
This article analyzes the theme of “kidnapping‟ in myth, folk lore and traditional storytelling among some adivasi communities in the Himalayas.
1790 से लेकर अबतक बिहार में चाक्षुष कला की यात्रा कैसी रही है, किन रास्तों से गुजरी है, इस पर एक विहंगम दृष्टि डालती है “पटना कलम के बाद: बिहार की कला” पुस्तक।
Tokio Hasegawa says, ‘I did not want this spiritual (Madhubani) art form to disappear like our own Ukiyo-e (Japanese art from the 17th century in Ado period).
The article returns to the first book fully devoted to The Tribal Art of Middle India. Published in 1951, by the missionary turned ethnologist Verrier Elwin.
The books and papers written by Archer concern various fields of “tribal” or “folk art” from the sculptures of the Ahir, to the discovery of Madhubani paintings.
पुस्तक अंगिका लोकसाहित्य, उसके व्याकरण एवं मंजूषा चित्रकला के विस्तार, वर्तमान और उसके भविष्य के प्रति पर डॉ. अमरेंद्र की विहंगम दृष्टि से साक्षात्कार कराती है।
हालांकि पंडित जसराज पहली ही गेंद पर आउट हो गये और फिर एक बाउंड्री लगायी, संगीत सम्राट ने कहा, क्रिकेट भी एक अच्छा विकल्प हो सकती थी।
लखनऊ का एक ऐसा प्रिंट-मेकर जिसमें प्रिंट-मेकिंग की तकनीकी जटिलताओं से जूझने का जुनून था और अपनी एक अलग पहचान बनायी।
श्याम प्रिंट-मेकिंग में पोस्ट डिप्लोमा करना चाहते थे। मुझे लगा, कमर्शियल आर्ट का डिप्लोमा करनेवाला प्रिंट-मेकिंग में काम कर पायेगा ?
Adivasi art has the capacity to express Adivasi myths, songs and culture in order to re-enchant the real world even if the latter is full of problems.
What makes Pushpa special is not only contemporary ideas and treatment, but also, an artistic intensity, an aesthetic ideal that is truly her own.
नारायण एक कर्मठ और सृजनशील मूर्तिकार थे, छात्रों के प्रति सहज और मित्रवत। लेकिन, कहावत है ‘अच्छा है पर बहुत अच्छा भी ठीक नहीं‘।
1923 – 1984 | एक सुसंस्कृत परिवार से आये मदनलाल नागर प्रगतिशील विचारधारा से प्रेरित थे। लकीर पर चलते रहना उन्हें स्वीकार नहीं था।
Khovar is a marriage mural art of the tribaland Scheduled castes communities of Hazaribagh, found throughout the plateau.
The word ‘Sohrai’ is distinguished to mark the first domestication of cattle and the birth of agriculture in Jharkhand.
Patharkatti is known as Village of Stone Carvers in Bihar. It has rich legacy of stone craft and has been the traditional stoneware centre in Bihar.
किसी तस्वीर को इस वजह से कला नहीं कहा जा सकता क्योंकि वह खूबसूरत है, ठीक वैसे ही जैसे हर खूबसूरत पंक्तियों का क्रम कविता नहीं बन जाती है।
The Baul tradition dates back to the early 8th C. AD and has grown weaving together threads from Sahajiya Buddhism, Turkish Sufism and Hinduism.
The study investigates the historical traditions of Maithili art in Northern India, and its connections to Tantric art.
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